Blogi

Blogi

Yrityksen resilienssi (-täh?) ja muut menestysopit pähkinänkuoressa

Olen viime aikoina istunut useamman kerran kuuntelemassa erilaisia puhujia. Erikoinen piirre minussa: toiset tykkäävät käydä leffassa, ravintolassa jne – itse olen ihan fiiliksissä, kun pääsen kuuntelemaan menestyvän yrittäjän sanomaa. Yrittäjäristeilyllä sain huutia kun aamuysiltä kävin herättelemässä kollegoita, että nyt lähdetään kuuntelelmaan Varustelekan perustajan Valtteri Lindholmin puhetta – ei kuulemma ollut hyvä idea.

Olen huomannut yleisen kaavan näissä esityksissä – ensin puhuja viihdyttää yleisöä kuinka surkeita kompasteluja matkansa varrelle on kertynyt ja kuinka “ei välitä muiden mielipiteistä” ja poikkeuksetta aina esityksen kaaresta löytyy kunnon henkseleiden paukuttelua, tyyliin että varaa on vaikka 7 tonnin polkupyörään. Ja sehän tarkoittaa vain sitä, että kyseisen tyypin juttuja kannattaa kuunnella (sillä oma pyörä on 80 euron käytetty Torista).

Mikä ihmeen resilienssi?

Resilienssi on sana, mitä on viljelty puheissa. Kun resilenssiä on käsitelty puoli tuntia, on tehnyt mieli keventää tapahtuman tunnelmaa kysymällä, mitä se resilienssi nyt sitten tarkoittaa? Ei riitä pokka minullakaan, vaikka pitäisi elää “en välitä muiden mielipiteistä” meiningillä.

Resilienssi siis on yrityksen ketterä muuntautumiskyky. Kun ajattelen Velhovision toimintaa, mehän olemme jumankekka juuri sellainen. Meillä on apukäsiä juuri niin paljon kuin sillä hetkellä tarvitaan, jottei meidän tarvitse sanoa asiakkaalle ei. Toinen tärkeä kyky on uusien asioiden oppimiskyky. Suomessa ei saa henkseleitä paukutella, mutta olemme oikeasti aika hyviä digitaalisen markkinoinnin koukeroissa.

Esimerkiksi voimme nostaa itsemme. Annika tuli meille yhtenä työtehtävänään vastata myynnistä. Hyvin nopeasti päätettiin, että emme myy perinteisellä kylmäsoitto-tapaamisvonkuamistavalla, vaan korvaamme myyntityön digitaalisin markkinoinnin keinoin.

Välillä on ihana katsoa Annikan työjonoa, sillä siellä on valtavasti työtä. Mistä sitä työtä näin riittääkin? Apukädet eivät enää ole vain assarin kädet vaan arvokkaat vastuunjakajan kädet.

Ovatko seminaariopit menneet selkärankaan?

Seuraavat ominaisuudet kuulemma kuvailevat menestyvää yritystä (kiitokset kuuluvat sijoittaja-suurlähettiläs Bruce Oreckille):

Uudistumiskyky

Eli se kuuluisa resilienssi.
– Check

Kokemus

Kyllä, mainosalaan on tullut kasvettua kiinni nuoresta jo ihan aikuiseksi asti.
– Check

Asiakas

Tämä tarkoittaa kaikkea asiakkaan näkökulmasta: asiakaskokemus, asiakaspalvelu, asiakashyöty, asiakkaan etu – mikään muu ei meitä loppupeleissä kiinnosta.
– Laitetaan tähänkin vahva check

Verkostot

Terkut tärkeälle menestystekijälleni Samille Vehree mainostoimistosta lukemattomista henkisen tuen hetkistä. Puhumattakaan lukuisista kumppaniyrityksistä, joiden kanssa meillä on ollut ilo työskennellä, kuten Nettitiimi, Kubla ja monet muut tärkeät partnerit.
– Check

Rohkeus, hulluus, sääntöjen rikkominen

Meillä rohkeasti uhrataan aikaa uusien työmenetelmien opiskeluun ja kehittämiseen, vaikkei porkkanaa ole edes luvassa. Mutta hulluutta voitaisiin mielellään vielä entisestään lisätä ja vältellä muiden tallaamia polkuja.
– Kyllä ja ei check.

Työn imu

Ydintyö todellakin vie mennessään ja sen ympärille on ollut upeaa luoda liiketoimintaa.
– Check

Sitten on sellainen tekijä, mitä on vaikea selittää:

“Magic”

Tämä tarkoittaa tunnetta, brändiin liittyvää mielikuvaa, tarinaa. Ei ole väliä mitä sanot, vaan mitä saat kuulijan tuntemaan. Tässä meille monelle on peiliin katsomisen paikka. Usein mennään tuote edellä, tuotetaan kiiltokuvasisältöä ja sekoitutaan massaan, kun samaan aikaan voitaisiin laittaa persoona peliin ja erottua.
– Tätä check-täppää ei voi itse täpätä, sen tekee muut toivottavasti joku päivä

Velhovisio heijasteli lukuisten luentojen ydinopit itseensä. Velholla on monta yllämainittua asiaa oikealla tolalla ja niistä pitää olla kiitollinen, mutta toisaalta paljon löytyy vielä kehittävää. Toivottavasti Velhovisiosta löytyisi vielä tuota Magicciakin – ainakin yrityksen nimi puoltaa tätä.

Mites teilllä, onko teillä menestyksen kulmakivet priimassa kunnossa ja ennen kaikkea – millainen on teidän “Magic”?

Ajatuksia näpytteli,

Maaret B.

Lisää kirjoituksia
Yrityksesi markkinoinnista pitävät hyvää huolta:
Yrityksesi markkinoinnista pitävät hyvää huolta:
Annika Salminen

Energiapakkaus Annika hoitaa asiakaspalvelua ja saa lämpöisellä olemuksella päivän paistamaan myös asiakkaan risukasaan.

Maaret Borg

Yrittäjä ja mainosalan kokenut monitoiminainen Maaret vastaa luovasta suunnittelusta.

Annika Salminen

Energiapakkaus Annika hoitaa asiakaspalvelua ja saa lämpöisellä olemuksella päivän paistamaan myös asiakkaan risukasaan.

Maaret Borg

Yrittäjä ja mainosalan kokenut monitoiminainen Maaret vastaa luovasta suunnittelusta.

Pirauta ihmeessä!
050 576 1688
Istutaanko alas?
Mikkolantie 9, Ylöjärvi
Laitathan viestiä?
Verkostoidutaan?

Velhovisio mainostoimisto Ylöjärvi ja koko suomi – aina osaavaa ja henkilökohtaista palvelua!

2019-06-17T08:45:58+03:00