Loading...

Tee-se-itse Google Adwords kampanjan huolto

Google Adwords -palvelun tarjoajien kirjo on toki värikäs, mutta heillä on usein myös yhdistävä tekijä – pitkän aikavälin paketti, mikä yleensä hinnoitellaan kuukausimaksulla.

On totta, että onnistunut kampanja vaatii seuraamista ja muokkaamista tulosten perusteella. Pitkäjänteisyys on on toki hyvästä.

Mitäs jos kuitenkin tilaisi ammattilaiselta pelkän kampanjan rakentamisen ja huoltaisi itse kampanjansa? Mielestäni tieto siitä, kuinka tuotteet herättävät kysyntää ja millainen markkinointi puree, kuuluu yhtä tärkeään tietoon kuin esimerkiksi kirjanpitäjältä saama tieto talousasioista.

Olen törmännyt paljon tapauksiin, missä yrittäjä on autuaan tietämätön, miten mainonnalla menee. Kyse ei ole siitä, etteikö tämä tieto kiinnostaisi, vaan enemmänkin tiedon puutteesta. Keltä tahansa Google Adwords -palvelua tilaatkin, varmista, että palvelu suoritetaan sinun tiliisi, ei mainostoimiston omaan suljettuun tiliin. Näin voit halutessasi käydä katsomatta tilanteet läpi vaikka joka päivä.

Miksi avaimet käteen -palvelusta pidetään niin tiukasti kiinni, vaikka perushuollon voisi tehdä hyvin myös yrittäjä itse? Onko takana muutakin kuin vain sopimuskausien myynti? Tässä voi olla takana se, että asiakkaan perehdytys on aikaa vievää. Vai onko?

Jos olet motivoitunut ja riittävin atk-taidoin varustettu, pääset jo pitkälle näillä ohjeilla. Huolto olisi hyvä tehdä 2-4 viikon välein.

Google Adwords kampanjan huolto

Avaa Avainsanat -välilehti

Tältä välilehdeltä näkee paljon. Esimerkiksi Klikkausprosentti -sarakkeestä näet, mitkä avainsanat ovat vetäneet liikennettä kotisivuillesi. Saat siis osviittaa kysynnästä. Saat järjesteltyä sarakkeiden sisällöt jonoon, kun klikkaat sarakkeen otsikosta.

1) Tarkasta tila -sarake

Näkyykö ‘pienempi kuin ensimmäisen sivun hintatarjous’ huomioita. Näkyy? Korota tarjousta, jos siltä tuntuu (mieti, millaista kävijäliikennettä kyseinen sana kerää). Keskeytä, jos haluat sana ei ole liiketoiminnallesi riittävän relevantti.

2) Tarkasta klikkiprosentti -sarake

Näkyykö alle 2 prosentin lukemia? Jos näin on, todennäköisesti mainos ei ole riittävän houkuttele tai se ei vastaa avainsanaa. Tee uusi mainos ja keskeytä matalaklikkinen mainos (mainokset -välilehdeltä).

3) Tarkista ‘hakutermit’ -välilehti

Näkyykö tarpeettomia sanoja? Kaikkia ‘vääriä’ sanoja ei kukaan voi ennakoida, joten putsaa ne itse klikkaamalla ne negatiivisiksi avainsanoiksi (valitse koko kampanjaa koskevaksi, niin saat ne nopeammin koskemaan kaikkia mainoksia).

google-adwords-kampanjan-huolto

 

Hifistelemään?

Tämä perushuolto riittää tekemilleni Google Adwords kampanjoille. Jos haluat lähteä hifistelemään, voit myös itse lisätä esimerkiksi ‘tavaraa myyntiin’ eli tehdä lisää mainoksia uusien tuotteittesi tai palveluittesi ympärille, mutta maltti on valttia. Mainosryhmien toimintaidea pitäisi olla selkeää ennen innokasta omatoimipäivitystä. Pahimmillaan itse tehdyt kampanjat koittavat myydä kaikkea maan ja taivaan väliltä, ja lopputulos on se, että yrittäjä hermostuu tuloksiin ja manaa Adwordsin tehottomaksi työkaluksi.

Google Adwords ei sovi kaikille

Onko yrityksesi tuotteille riittävästi kysyntää (google-hakuja)? Osaavatko potentiaaliset asiakkaat hakea netistä liiketoiminnallesi oleellisilla avainsanoilla? Google Adwordsin avulla voit vastata ’kukkakauppa kouvola’ tai ’autohuolto jyväskylä’ tyyliseen kysyntään. Jos tuotteesi on jotain spesiaalia (esimerkiksi joku teollisuuden spesiaaliratkaisu, räätälöidyt tuotteet tai palvelut), jota yleisesti ei haeta suurella volyymilla, tällöin palvelusi kannattaa tuoda yleisön tietoisuuteen muilla konstein, kuten facebook-mainonnan avulla.

Parhaassa tapauksessa Google Adwords toimii tehokkaana myyntityökaluna. Ota yhteyttä, niin katsotaan yhdessä tämän työkalun potentiaali.

2018-01-02T10:05:54+00:00