Myyvien kotisivujen resepti

Myyvien kotisivujen resepti

Miksi kotisivuilla on väliä?

Kotisivut ovat ensimmäinen asia, mitä uusi asiakas yrityksestäsi tarkistaa ja kotisivut määrittävät millaisen vaikutelman annat yrityksestäsi asiakkaille. Selkeät ja houkuttelevat kotisivut luovat yrityksestäsi luotettavan ja ammattimaisen mielikuvan.

Mikäli kotisivut ovat kunnossa, madaltuu myös potentiaalisen asiakkaasi yhteydenottokynnys ja parhaimmillaan kotisivut toimivat kuin myyntitykki, joka ei väsy.

Olen Maaret Velhovisiosta ja monessa liemessä marinoitu kotisivuihin hurahtanut yrittäjä. Päätin haastaa itseni ja tiivistää KAIKEN vuosien varrella oppimani tiiviiseen pakettiin check-listaksi kaikille, jotka haluavat parantaa kotisivujensa houkuttelevuutta ja tätä kautta niiden tuottamaa myyntiä.

Voit käydä alla olevan listan avulla läpi omat sivusi tai voit myös käyttää sivun lopussa olevaa kysymyslistaa hyödyksesi haastatellessasi potentiaalista mainostoimistoa, jolle harkitset kotisivu-uudistamisen teettämistä.

Opas kotisivujen uudistajalle

Koska yrityksesi ansaitsee parasta ja luottamusta herättävät kotisivut ovat edellytys yrityksesi menestymiselle, ole vaativa mainostoimistollesi ja pidä myös itsesi ajan tasalla, miten yhteydenottokynnystä madalletaan kotisivujen avulla.

Kunnon kotisivujen tuntomerkit voi jakaa neljään osaan:

Sisältö

Tunne asiakkaasi ja puhu suoraan hänelle. Älä puhu yrityksestäsi vaan siitä miten yrityksesi voi helpottaa asiakkaasi arkea. Pyri vaikuttamaan tunteisiin esimerkiksi persoonallisuudella, heittäytymällä, huumorilla, tarinoilla, millä tahansa, mikä jättää muistijäljen. Ole konkreettinen ja kerro esimerkkejä, niin sisältösi ei jää sanahelinäksi, joka hukkuu massaan.

Vältä liian pitkiä tekstejä, ammattijargonia ja samoja kliseitä, mitä kilpailijoillasikin on. Nykyihminen omaa sähköjäniksen keskittymiskyvyn, joten huomion kerää se, joka esittää asiansa tekstiseinien sijaan nasevin väliotsikoin, infografiikoin, videoin – millä tahansa keinoin, mikä on silmäiltävissä sekunneissa.

Hakukoneoptimoidun tekstin tuottaminen ei ole rakettitiedettä > ja jokaisen kotisivujasi työstävän on hyvä ymmärtää perusteet, oli tämä sitten bloggaaja, sisällön kirjoittaja tai rakennesuunnittelija – voit halutessasi kurkata Velhovision oman tee-se-itse -ohjeen aiheesta.

Sisältöön liittyvät tarkistuskysymykset

  • Onko kotisivujen teksti kuin kirje aidolle ihmiselle (eli kohderyhmäsi edustajalle)?
  • Ilmeneekö sivuiltasi heti, mitä yrityksesi tekee? Tai vielä tarkemmin, miten yrityksesi voi palvella asiakastasi ongelmassa.
  • Erottuvatko kotisivut kilpailijoista?

  • Onko sisältö helppolukuista ja vaivattomasti ymmärrettävää? (Se voittaa, jonka sisältö ymmärretään ensisilmäyksellä.)

  • Onko tekstissä otettu huomioon hakukonenäkyvyys? Onko siis mietitty, miten palveluitasi googletetaan ja kyseinen ilmaus toistuu tekstissä muutamia kertoja?

graafinen suunnittelu

Ulkoasu

Hälytyskellot saavat soida, mikäli kotisivujen tekijä lupaa tehdä tyylikkään ulkoasun kotisivuille ja voitte itse lisätä sisällön. Tällöin lopputulos voi jäädä käyttäjäkokemukseltaan pliisuksi, kun kotisivut muodostuvat mitään sanomattomasta kuvituksesta ja tekstiblokeista. Kun ulkoasulla voisi tehdä niin paljon enemmänkin!

Ulkoasun ensisijainen tehtävä parhaimmillaan on korostaa asiakashyötyä ja helpottaa sisällön hahmottamista. Tyylikäs ulkoasu muodostuu hyvän sisällön ympärille kuin itsestään.

Värien ja fonttien avulla voi sivusto olla parhaassa tapauksessa tyylikäs, pahimmillaan tylsä tai sekava. Maltti on valttia ja harmonisuus on hyvä tavoite, mutta pienillä tehokeinoilla voi erottua massasta.

Ulkoasuun liittyvät tarkistuskysymykset

  • Tukeeko sivujesi kuvamaailma tekstin sisällön hahmottamista?
  • Voisiko tekstin sisältöä ilmaista infografiikalla, kuvittamalla tai videoin?

  • Ovatko kuvat hyvälaatuisia? Löytyykö sivustolta ihmiskuvia?
  • Onko fontti- ja värimaailma yhdenmukainen ja tyylikäs?

Rakenne

Hyvä etusivu tiivistää koko yrityksen parhaat puolet houkuttelevaan pakettiin ja ohjaa liiketoimintasi kannalta tärkeimmille alasivuille. Huomio! Yrityksen jokaisen alasivun pitäisi olla vähintään yhtä näyttävä kuin etusivunkin, sillä jokainen sivu voi olla sivustolle saapumissivu.

Kerro tiettyyn asiaan liittyvät seikat samalla sivulla ja oletkin tullut samalla laatineeksi ns. laskeutumissivun, mikä liittyy myös tehokkaaseen mainontaan. Voit kertoa esimerkiksi palvelun ominaisuudet, niiden hyödyn asiakkaan elämässä, kuvauksia asiakasprojekteista, mitä asiakkaasi ovat olleet mieltä siitä, mitä palvelu maksaa ja miten sen voi hankkia.

Varmista, että jokaiselta laskeutumissivulta löytyy toimintakehote (eli ns. call-to-action), minkä tarkoitus on ohjata kohti yhteydenottoa tai muuta tavoitettasi.

Rakenteeseen liittyvät tarkistuskysymykset

  • Sisältävätkö etusivusi selkeät ohjaukset liiketoimintasi kannalta tärkeimpiin alasivuihin?

  • Näyttäähän jokainen sivustosi alasivu edustavalta?

  • Löytyykö sivuiltasi asiakashyöty, asiakassitaatteja, hinta ja muuta ostamista helpottavaa?

  • Löytyykö jokaiselta sivultasi toimintakehote, mikä ohjaa kohti yhteydenottoa tai muuta tavoitettasi?

  • Löytyvätkö yhteystiedot varmasti joka sivulta, mieluusti sekä ylä- ja alavalikosta?

Viimeistely

Viimeistelylista kannattaa pitää koko sivustouudistuksen ajan mielessä. Esimerkiksi hakukoneoptimointi liittyy vahvasti tekstin kirjoittamiseenkin, mutta hakukoneoptimointiin liittyvä sivuston metatietojen kuntoon laitto on oma vaiheensa.

Teknisissä asioissa moneen asiaan voi vaikuttaa kotisivujen tekijä, kuten mobiiliversion toimivuuteen, mutta osa taas  liittyy webhotellin palveluun. Esimerkiksi osoitteesi https-alku (SSL Sertifikaatti) vaikuttaa hakukonenäkyvyyteen ja sen saa webhotellilta. Samoin kunnollisella webhotellilla on suuri merkitys sivujen latausnopeuteen.

Viimeistelyyn liittyvät tarkistuskysymykset

  • Sivusto toimii responsiivisesti? Toimivatko puhelinnumerot napauttamalla mobiilissa?

  • Miltä sivustosi jakolinkki näyttää somessa? Näyttääkö sivustosi esikatselukuva fiksulta vai näkyykö siellä kenties ”mitä sattuu”?
  • Onko sivustosi osoitteessa https-alku?

  • Latautuuko sivusto riittävän nopeasti?

  • Ovatko sivuston metatiedot kunnossa, eli onko hakukonenäkyvyys huomioitu?

Miten tunnistaa hyvä kotisivujen tekijä?

On ajatustenlukijan ja salapoliisin risteytys

Ammattitaitoisessa kotisivujen tekijässä on ripaus ajatustenlukijaa sekä runsaasti rivien välistä lukevaa salapoliisin vikaa. Hän osaa nyhtää teidän kilpailuedut esiin, vaikkeivät ne olisi ehkä niin selkeitä itsellennekään.

Yhdistää monta ammattinimikettä

Hyvää kotisivujen tekijää voisi myös kuvata sanalla markkinointiviestinnän suunnittelija sillä erolla, että tämä lisäksi hoitaa myös graafikon, copywriterin ja koodarin hommat.

Luo yrityksellesi visuaalisen ilmeen ja sisällöllisen tyylin

Hyvä tekijä usein myös tekee homman niin hyvin, että kotisivujen ulkoasua ja sisältöä voi monistaa osaksi yrityksen muuta markkinointia – on täysin luonteva jatkumo, että kotisivujen pariksi tehdään esimerkiksi uuden ilmeen mukaiset esitteet kotisivujen sisällöllä.

Tuntee digimarkkinoinnin lainalaisuudet

Koska kunnon kotisivujen tekijälle tärkeintä on yrityksesi menestyminen (miksei olisi – niin kauan kuin sinulla pyyhkii hyvin, tällä riittää työtä), hän opiskelee digimarkkinointia, jotta sillä voi kasvattaa hyvien kotisivujen tuomia uusia asiakkaita.

Kysy mahdolliselta kotisivujen tekijältäsi ainakin nämä

Mille järjestelmälle teette kotisivuja?

Pidä huolta, että omistat itse kotisivusi eli vältä ratkaisuja, missä kotisivut laaditaan suljettuun järjestelmään tai sivuston päivitys on hankalaa. Tarkista myös, koituuko kotisivuista itsestään kuukausimaksuja ja voithan jatkossa itse päivittää sivustoasi. Suosittelemme vahvasti valitsemaan WordPress -pohjaiset kotisivut.

Miten kotisivuprosessi etenee?

Tekijän vastauksissa pitäisi ilmetä sanat kilpailuedun ja kohderyhmän kartoitus tai vastaavaa, mikä viittaa siihen, että tekijä omaa myös markkinointiviestinnällistä osaamista.

Millaisia kotisivuja olette tehneet?

Toimittajan referenssilistalta pitäisi löytyä useampia teitä miellyttäviä asiakastöitä – kädenjälki kyllä näkyy tehdyistä töistä. Mikäli referenssit eivät miellytä, ei ole kummankaan edun mukaista jatkaa neuvotteluja.

Mitä toimitukseen sisältyy?

Hakukoneoptimointi, käytön koulutus, kuvankäsittely, videoeditointi ja kävijäseurannan asennus ovat tyypillisiä lisämaksullisia palveluita. Suosi tekijöitä, jotka hoitavat tarvitsemasi asiat reippaasti kuntoon – sisältyen palveluun.

Mikä on kotisivujen hintaluokka?

Suositus monelle yritykselle on, että kotisivujen hintaluokka olisi hyvä olla 1000 – 2000 euroa.

Alle tonnin sivuissa ei tekijä riittävästi pysty panostamaan sisällölliseen suunnitteluun vaan keskittyy lähinnä pystyttämään asiakkaan materiaalit nettiin – hyöty tällöin kotisivu-uudistuksesta jää lapsen kenkiin.

Yli 2000 euron sivuissa aletaan jo maksaa yritykselle epäolennaisesta, kenties teeman koodaamisesta, isoista keskustatoimistoista, useamman eri ammattilaisen työstä – useamman henkilön kanssa työskennellessä aiheutuu väistämättä keskinäiseen viestintään liittyvää työtä, mistä loppukädessä maksaa aina asiakas.

Usein paras paketti monelle pk-yritykselle – varsinkin, mikäli budjetti ei ole rajaton – on yksi tekijä, jolla on graafinen osaaminen ja asiakashyödyn lukutaito selkärangassa, joka pystyy hoitamaan myös digimarkkinointia.

Maksuton kotisivujen laatutarkastus

Tilaa ilmainen kotisivujen laatutarkastus. Saat meiltä konkreettisen parannuslistan, miten kotisivunne voisi toimia myynninedistäjänä sekä suosituksen, millainen mainonta voisi toimia teidän toimialanne kohdalla. Toimitamme analyysin 1-3 arkipäivän kuluttua.

Jos kotisivujen uudistus on ajankohtaista, voit myös tutustua kotisivupakettiimme!

Jokainen asiakas on meille VIP!

Olen Velhovision perustaja ja mainosalan kokenut monitoiminainen. Vastaan sujuvasta projektin kulusta ja pidän ohjat käsissäni moneen osaajaan.

Jään innolla odottamaan yhteydenottoasi, niin katsotaan mitä voimme tehdä yrityksenne eteen!

– Maaret Borg, yrittäjä ja visuaalinen toteuttaja

Annika Salminen

Energiapakkaus Annika hoitaa asiakaspalvelua ja saa lämpöisellä olemuksella päivän paistamaan myös asiakkaan risukasaan.

Olen Velhovision perustaja ja mainosalan kokenut monitoiminainen. Vastaan sujuvasta projektin kulusta ja pidän ohjat käsissäni moneen osaajaan.

Jään innolla odottamaan yhteydenottoasi, niin katsotaan mitä voimme tehdä yrityksenne eteen!

– Maaret Borg, yrittäjä ja visuaalinen toteuttaja

Pirauta ihmeessä!
Istutaanko alas?
Asemantie 2, Ylöjärvi
Laitathan viestiä?
Verkostoidutaan?

Velhovisio mainostoimisto Ylöjärvi ja koko suomi - aina osaavaa ja henkilökohtaista palvelua!