Saavutettavat kotisivut

Saavutettavat kotisivut

Millaiset ovat saavutettavat kotisivut?

Saavutettavat kotisivut luo tasa-arvoa kaikille verkkosivujen käyttäjille. Tiesitkö, että jollakin tavalla toimintaesteisiä meistä suomalaisista on 1-2 miljoonaa?

Kuvittele maailma, missä sinulla on rajoituksia aisteissa, liikkumisessa tai luetun tekstin ymmärtämisessä. Esimerkiksi näkörajoitteisena haluat, että verkkosivujen tekstit ovat riittävän suurella, niiden riviväli on korkea ja teksti erottuu taustastaan. Et myöskään pidä liian pitkistä teksteistä (kuten ei kukaan muukaan). Saatat tarvita verkkosivun lukemiseen jonkun apuvälineen, kuten ruudunlukuohjelman tai mobiilisovelluksen, joka tulkitsee sinulle kotisivun sisällön. Tällöin verkkosivuston pitää olla teknisesti oikein rakennettu, jotta apuvälineet osaavat lukea sisällön.

Jos olet liikuntarajoitteinen, hiiren käsittely voi olla hankalaa. Tällöin kotisivustossa pitää pystyä liikkumaan pelkän näppäimistön avulla. Jos sinulla on hankaluuksia luetun ymmärtämisessä, on tärkeää, että kirjoitettu teksti on helppolukuista.

Saavutettavat kotisivut ottavat huomioon erilaiset käyttörajoitukset ja näin ollen mahdollistavat verkkosivujen käytön kaikille.

Mikä ihmeen WCAG 2.1.?

WCAG 2.1. tarkoittaa teknisiä ohjeita EU:n saavutettavuuskriteerit täyttäville verkkopalveluille. EU on säätänyt saavutettavuusdirektiivin parantaakseen ennenkaikkea tasa-arvoa kaikille verkkosivujen käyttäjille. Saavutettavuusdirektiivi koskee ensisijaisesti julkishallintoa, mutta on enemmän kuin suotavaa kaikille verkkosivuille. Verkkopalveluiden pitää olla saavutettavia viimeistään 23.9.2020. Tarkempaa tietoa kannattaa käydä katsomassa Valtiovarainministeriön sivulta www.vm.fi/saavutettavuusdirektiivi.

Mitkä seikat vaikuttavat sivujen saavutettavuuteen?

  • Tekstin selkeys – Selkokielinen teksti on helppotajuista ja se on jaksotettu palstoin, listoin ja väliotsikoin helposti hahmotettavaksi.

  • Tekstin mittasuhteet – tekstin koko, riviväli ja otsikot ovat noudattavat EU:n saavutettavuuskriteerejä.

  • Kuvien alt-kuvaukset – Jotta ruudunlukuohjelmat osaavat tulkita kuvat oikein, kuvien alt-kuvaukset eli vaihtoehtoiset tekstit pitää olla kunnossa.

  • Rakenne – Jotta sivustolla voi liikkua näppäimistöllä, pitää sivun hierarkia olla teknisesti oikein.
  • Värikontrasti – Elementtien pitää erottua taustaväristään riittävästi.

Esimerkki tekemistämme saavutettavista kotisivuista

Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulun Opiskelijakunta Kaakon sivuissa on sovellettu EU:n saavutettavuuskriteereitä. Projektin arvioitu valmistumisajankohta 12/2019.

Tiesitkö, että tekstin innostavuus on yksi selkokielisen tekstin osatekijä?

Kaupallisen tekstin ja selkokielisen tekstin kirjoittamisessa on paljon samaa. Selkokielikeskus antaa esimerkiksi seuraavia ohjeita: Pidä huolta siitä, että tekstisi on kirjoitettu hyvällä suomen kielellä. Mieti kenelle kirjoitat ja mikä tekstissäsi on tärkeää juuri heille. Selkokieltä on monentasoista – suppealla sanavarastolla puhut heikosti lukeville, helppo yleiskieli palvelee jo suurta kohderyhmää. Tekstin innostavuus ja kuvitus helpottaa hahmottamista.

Selkokielitekstin kirjoittajan kannattaa huomioida ainakin seuraavat ohjeet
  • Käytä jokapäiväisiä sanoja, kuten
    – työ, ei toiminta
    – auto, ei ajoneuvo
    – päiväkoti, ei varhaiskasvatusyksikkö.
  • Käytä lyhyitä sanoja, kuten
    – opiskelija, ei ammattikorkeakouluopiskelija.
  • Vältä vaikeita tai abstrakteja sanoja tai jos käytät, selitä ne.
  • Vältä lyhenteitä.
  • Ole varovainen kielikuvien kanssa, kuten
    – ryöstötalous
    – juokseva vesi
    – nyrkkisääntö
  • Pyöristä luvut, kuten
    – noin tuhat, ei 998.
  • Käytä sinä-muotoa, jos se sopii tekstiin.

Lue lisää Selkokielikeskuksen sivuilta!

”Yhteistyö Velhovision kanssa oli helppoa sekä joustavaa ja he ymmärsivät opiskelijajärjestön muuttuvat tilanteet ammatimaisella otteella. Sanalliset ideat toteutettiin helposti kuviksi ja saavutettavuuden osalta asiaan perehdyttiin huolella etukäteen.”

Anna-Maija Jukkara

Opiskelijakunta Kaakko, edunvalvonnan asiantuntija

Tervetuloa VIP-asiakkaaksemme!

Olen Velhovision perustaja ja mainosalan kokenut monitoiminainen. Vastaan sujuvasta projektin kulusta ja pidän ohjat käsissäni moneen osaajaan.

Jään innolla odottamaan yhteydenottoasi, niin katsotaan mitä voimme tehdä yrityksenne eteen!

– Maaret Borg, yrittäjä ja visuaalinen toteuttaja

Annika Salminen

Energiapakkaus Annika hoitaa asiakaspalvelua ja saa lämpöisellä olemuksella päivän paistamaan myös asiakkaan risukasaan.

Olen Velhovision perustaja ja mainosalan kokenut monitoiminainen. Vastaan sujuvasta projektin kulusta ja pidän ohjat käsissäni moneen osaajaan.

Jään innolla odottamaan yhteydenottoasi, niin katsotaan mitä voimme tehdä yrityksenne eteen!

– Maaret Borg, yrittäjä ja visuaalinen toteuttaja

Pirauta ihmeessä!
Istutaanko alas?
Mikkolantie 9, Ylöjärvi
Laitathan viestiä?
Verkostoidutaan?

Velhovisio mainostoimisto Ylöjärvi ja koko suomi - aina osaavaa ja henkilökohtaista palvelua!