Miksi blogi kotisivuille?

blogin-merkitys-kotisivuille

WordPress -sivujen tekniikassa on jotain ainutlaatuista. Iso kiitos siitä kuuluu ‘artikkeleille’. ‘Artikkeli’ on staattisia perussivuja kiehtovampi elementti, sillä sitä käytetään tuomaan eloa, sykettä ja sutinaa kotisivuille. Toinen toistaan helppokäyttöisempiä kotisivualustoja on tarjolla pilvin pimein.  Siinä vaiheessa, kun mietitään sisällöntuotantoa ja tätä kautta hakukonenäkyvyyttä, muut kotisivualustat alkavat helposti yskiä.

Miten ‘artikkeli’ luo sitä eloa, sykettä ja sutinaa kotisivuille?

Kun kotisivujen rakenne on perustettu, uusia artikkeleita voidaan ohjata minne tahansa kotisivuille. Esimerkiksi etusivulle voidaan nostaa sivuston ’parhaat palat’. Makein juttu artikkelien käytössä on se, että artikkeleihin voi liittää artikkelikuvan, mikä listaa artikkelit siistiksi kuva+otsikko+johdanto-ruudukoksi. Vaikka tekstisi olisi kuinka oivallista, me kiireiset kotisivukävijät tarvitsemme jotain visuaalista virikettä, mikä motivoi lukemaan.

Artikkeleita voi käyttää esimerkiksi seuraavilla tavoilla:

  • Palveluesittelyt / voit tuotteistaa omia palveluitasi tai tehdä tuote-esittelyjä, mikä helpottaa asiakastasi valitsemaan juuri yrityksesi
  • Tarjoukset / voit tehdä tarjouksia ja jakaa tarjous-artikkelin vaikka sosiaaliseen mediaan
  • Työnäytteet / kun saat projektin maaliin, tee siitä juttu sivuillesi ja kerro miten meni
  • Ajankohtaista / kyllä ne messukäynnit ja poikkeukselliset aukioloajat täytyy jonnekin listata
  • Blogi / kirjoita alaasi liittyviä tarinoita tai vinkkejä ja jaa sosiaalisessa mediassa

Mitä hyötyä artikkeleista on?

Tuota laadukasta sisältöä sosiaaliseen mediaan

Monesti törmää yritysten facebook-profiileihin, missä päivitykset vaihtelevat ’hyvän joulun toivotuksesta’ ’osta meiltä’ -juttuihin. Blogin avulla luot vaivattomasti hyödyllistä, ei-kaupallista sisältöä someen ja some-ryhmiin.

Google rakastaa artikkeleita

Sisällöntuotanto kulkee käsi-kädessä hakukonenäkyvyyden kanssa. Vältä listaamasta palveluitasi ranskalaisin viivoin. Tuotteesi / palvelusi on arvokas avainsana, millä asiakkaat hakevat netistä tietoja. Jos teet jokaisesta tuotteesta / palvelusta oman artikkelin, mahdollistuu hakukonenäkyvyyden herkut monipuolisesti:

  • avainsanasi saadaan url-osoitteeseen
  • avainsanasi saadaan otsikkoon
  • avainsanasi saadaan kuviin, kun kirjoitat sen alt-tekstiin
  • koko artikkeli käsittelee avainsanaasi liittyvää aihetta, yes
  • SEO -työkalun avulla voit vielä parantaa avainsanasi näkyvyyttä

Artikkelit ja blogikirjoitukset siis lisäävät tehokkaasti kävijäliikennettä sivuilla. Voit itse tarkastaa tämän kätevästi Google Analyticsista.

Tarjoa mahdollisuus syvempään tietoon

Blogi korostaa yrityksen tai yrittäjän persoonallisuutta, mahdollistaa osaamisen esittelyn sekä blogin avulla voi täydentää tuote / palveluesittelyiden tietoja. Koska voit artikkelista näyttää vain otsikon, kuvan ja johdannon, ei sivusi täyty tekstiseinistä vaan kiinnostuneet voivat lukea artikkelin tarkemmin.

Tuumasta toimeen

Monesti yrittäjä tuskailee, että ei ole aikaa kirjoittaa. Eikä ole osaamistakaan. Blogin pito ja muu sisällöntuotanto on kuitenkin sen verran hyödyllistä, että kannattaa haastaa itsensä tällä epämukavuusalueella. Jos kynnys kuulostaa liian korkealta, aloita tuote / palveluesittelyistä. En ole tavannut vielä yrittäjää, joka ei olisi innostunut omasta liikeideastaan. Omista vahvuuksista kertominen on kivaa! Jos tekniikka vielä puuttuu omilta kotisivuilta, apuja blogin pystytykseen ja sisällöntuotantoon saat Maaretilta.

2017-10-23T10:49:44+00:00

Jätä kommentti