Loading...

Markkinointikanavat käytännön testissä

markkinointi

Hiljaista.

Monella B2B alalla on tyypillistä, että lomien jälkeen on h-i-l-j-a-i-s-t-a. Näin kävi myös minulle. Alkuvuonna työlistani oli tyhjä. Markkinointi oli minulle luontevin keino lähteä purkamaan tilannetta, joten lähdinkin markkinoimaan ’sata lasissa’. Huomasin, että voisin myös hyödyntää omaa tilannettani itseäni jo kauan askarruttaneeseen kysymykseen – mikä on tehokkainta mainontaa?

 

Paljon puhutaan markkinoinnin tehon mittaamisesta, mutta käytännössä asian tutkiminen on haastavaa. Monesti nimittäin tulosten mittaaminen ei ole selkeää (pois toki lukien verkkokaupat), koska yhteydenotot voivat lomakkeiden täytön lisäksi tulla myös sähköpostitse tai puhelimitse.

Huomasin olevani itse sopiva koekaniini mainonnan eri kanavien tehon mittaamiseen, koska empiirinen tutkimus oli nyt mahdollista.

Unique sales proposal, USP

Minulta on joskus joku viisas ihminen kysynyt, mikä on sinununique selling proposition eli ylivoimainen myyntilupaus? Sellaisen ympärille kun on hyödyllistä rakentaa markkinointiviestintää. Vastaukseni on liikkunut ’innostun asiakkaan liiketoiminnasta kuin omastani’ -tyylisissä energisissä toteamuksissa. ’Olen asiakkaan opas markkinoinnin tiheässä viidakossa’. Mitä tämä tarkoittaa? Kun kalenterini huusi tyhjyyttään, huomasin olevani itse kohderyhmäni asiakas.

En tarvinnut ilohippiä enkä cheerleaderia työpöytäni viereen tsemppaamaan. Halusin kasvattaa kävijäliikennettä ja sitä kautta saada tarjouskyselyitä ja yhteydenottoja.

Voiko toisen puolesta tehdä hyvää markkinointia?

Monesti yrittäjät törmäävät toinen toistaan hienompiin tarjouksiin: laita silmät kiinni, maksa lasku ja kun avaat silmäsi, tilauskirjasi on täynnä. Mikäpä olisikaan houkuttelevampaa?

Tällainen hokkuspokkus -temppu on toki mahdollista, mikäli tuotteella on erityisen paljon luontaista kysyntää. Tällöin mainosväen tehtäväksi jää ’vain’ yhdistää tämä tuote ja ostajat. Mielestäni yrittäjän silti itse täytyy ymmärtää miten tämä yhdistämisen mekanismi toimii.

Kaikkien kliseiden ja mainospuheiden vastaisesti, tehokas markkinointi ei ole sellaista, mitä voidaan tehdä toisen puolesta, vaan se on ennenkaikkea yhteistyötä mainostoimiston ja asiakkaan välillä. Ollaan tiimi, jonka tavoitteena on vain yksi maali – asiakkaan menestyminen. Konkreettisesti tämä tarkoittaa sitä, että jos yritys ei ole kiinnostunut esimerkiksi sisällöntuottamisesta kotisivuilleen, uusien asiakkaiden tavoittaminen helposti jää lapsen kenkiin.

Tilanteeni pelasti siis…

Nyt tilanteeni on jälleen normaali – kiire on niin, ettei henkeä ehdi vetää, minkä tunteen moni yrittäjä tietääkin. Vaikka tiedänkin, että on mahdollista asentaa pikseleitä ja tracking koodeja sivuille, ei tämä data kerro kuin vasta osan totuudesta. Todellinen mainonnan tehon mittaus tapahtuukin kätevimmin perinteisesti kysymällä kysymällä jokaiselta kontaktin ottaneelta, mikä johti yhteydenottoon.

Julistan ykkösmarkkinointikanavaksi kauan välttelemäni Facebook-mainonnan. Sen idea on nerokas! Nerokkuus koostuu a) ylivoimaisista kohdistamismahdollisuuksista b) mahdollisuudesta käyttää persoonallista kuvamainosta. Empiirisen tutkimuksen mukaan suurin osa uusista kontakteista tuli siis Facebookin avulla. Toki perinteinen Google Adwords -mainontakin poiki asiakkuuksia, eli sen pitäisin vahvana kakkosen.

Eikös Aku Ankassa tarjottu myös sitruunapalkintoja kisassa hännille sijoittuneille? Tämän palkinnon valitettavasti saa Bing Ads -mainonta. Älkää kokeilko sitä. Kyseinen mainosmuodon tutkiminen vei tuhottamasti aikaa, lukuisia yhteydenottoja asiakaspalveluun eikä siltikään lähtenyt pyörimään. Jos olet saanut hyviä tuloksia, kerrothan vaikka kommentoimalla?

Oman kokemukseni mukaan hyvän markkinointicocktailin resepti siis: kotisivuremppa + Facebook mainonta + Google Adwords.

sitruunapalkinto

2018-01-02T10:04:16+00:00