Huijataanko meillä tarjouksissa?

No ei tietenkään, tarjouksemme ovat rehellisiä, mutta tällaisella klikkiotsikolla toivottavasti herätin huomiosi. Tahdon nimittäin puhua niinkin tärkeästä asiasta kuin mitä tarkoittaa kotisivutarjouksessa ’valmiit tekstit asiakkaalta’. Olen nimittäin viimeaikoina saanut kiitosta asiakkailta tekstien muokkaamisesta (kts. esimerkki jutun lopussa) ja siksi tämä tekstiasia vaatiikin uutta pohdiskelua.

Minulla on valtava kunnioitus copywriter-ammattilaisia kohtaan. Vaikka verkostoistani löytyy taitavia ammattikirjoittajia, aivan liian harvoin saan tehdä yhdessä työtä tekstityön ammattilaisten kanssa. Siksi haluankin painottaa, että en halua ammattilaiselta halua viedä ainuttakaan asiakasta, päin vastoin. Tosiasia on kuitenkin se, että usein pienessä mainostoimistossa koko paketti toimitetaan yksien käsiparien avulla.

Loppuasiakasta ei siis kiinnosta yrityksesi, vaan se hyöty, mitä itse saa.

Monesti asiakas osaa kertoa yrityksestään ja palveluistaan hyvinkin yksityiskohtaisesti. Tietenkin – hänhän on oman alansa asiantuntija. Oleellista on kuitenkin se, mikä tästä laajasta osaamisesta kiinnostaa loppuasiakasta ja miten siitä kerrotaan.

Arvolähtöisen markkinoinnin aikakautena monet asiakkaat ovatkin jo pikkuhiljaa alkaneet nähdä sisältönsä loppuasiakkaan näkökulmasta. Tunsin esimerkiksi iloa, kun oma asiakkaani pohdiskeli: ”Ei kai nettisivulle kannata mitään laiteluetteloa laittaa, kun eihän se asiakas tiedä niistä höykäsen pöläystä. Laitetaan lista, mitä tuotteita niillä pystytään valmistamaan.” My kinda customer!

Pitääkö siis esimerkiksi yritysesittely poistaa? Ei, vaan se on mainio paikkaa tuoda esiin yrityksen kilpailuetua tai yrityksen arvoja – mitä vaan – kunhan se selitetään asiakashyödyn näkökulmasta, jotta loppuasiakkaalle jäisi positiivinen muistijälki.

Kotisivujen tekstien sujuvin työnkulku

Kotisivuprojektin alussa pohditaankin asiakkaan kanssa kahta asiaa: millainen on asiakkaan oma sisällöntuotantokyky (blogitekstit, kampanjat ja tuotteistushalu) ja mitkä ovat yrityksen kilpailuedut. Näistä lähtökohdista voi jo etukäteen ennustaa, onko lopputuloksesta aitoa hyötyä asiakkaan liiketoimintaan. Ja asiakkaan etu on myös Velhovision etu, joten voinet arvata, halutaanko tehdä sellaisia kotisivuja, missä edellä mainitut asiat ovat kunnossa?

Hyviä kokemuksia on esimerkiksi siitä, että asiakas toimittaa tekstiaihion, mitä halutaan tekstissä ilmaista tai käytetään olemassa olevia sivuja ja annetaan sisällön asemoijalle vapaat kädet muokata.

Ylläkuvailtu tekstien muokkaaminen sisältyykin jo Velhovision kotisivutarjouksiin vaikka niissä edellytetään ’valmiita tekstejä asiakkaalta’. Onko tämä huijaamista vai kenties kulkeeko tämä toimintatapa ylitoimittamisen nimikkeellä? Tässä alla vielä esimerkki:

Alkuperäinen

DecoSisters on kahden luovan naisen tila- ja sisustussuunnittelu yritys. Meille tärkeintä on hymyilevä asiakas, se kertoo, että olemme onnistuneet täydellisesti projektissamme. Käytännössä suunnittelu lähtee liikkeelle ensimmäisestä tapaamisesta asiakkaan kanssa.... Yhteistyökumppaneinamme toimivat luotettavat rakennusalan ammattilaiset.

Muokattu

Kaunis koti suunnitellaan sinun mieltymystesi mukaan. Sinne valitaan niitä sisustusratkaisuja, mistä sinulle tulee hyvä mieli. Värien avulla lisäät energiaa tai vähennät stressiä. Miellyttävien materiaalien avulla voidaan kodistasi tehdä tunnelmallinen ja levollinen pesä. Kun kaikelle suunnitellaan juuri oikea paikka ja huolehditaan riittävästä säilytystilasta, koti usein näyttää tilavammalta ja valoisammalta... Hyvin toimiva koti helpottaa elämää.

Tarkemmin kannattaa tutustua lopputulokseen www.dekosisters.fi.

Ps. Kotisivutarjouspohjiin tuli muutos: ’valmiit tekstit asiakkaalta’ muutettu muotoon ’alustavat tekstit asiakkaalta’.

2017-09-06T11:50:07+00:00

Jätä kommentti